AMT-dyno

- Engine dyno -

Werkwijze

De meeste Oldtimer motoren hebben problemen met de "nieuwe" benzine. Hij is niet enkel loodvrij (schade aan zittingen) maar is ook van een heel andere samenstelling. Het gevolg is dat de meeste wagens bij deellast gaan inhouden. De brandsnelheid van deze "nieuwe" benzine is ook anders dan de goede oude "Super". De door de constructeur uitgewerkte vervroegingscurve is niet meer ideaal.

Met behulp van een motorrem en meetapparatuur kan de carburator aangepast worden zodat hij terug weg kan met de huidige benzine. Ook de vervroegingscurve kan geoptimaliseerd worden.

Past men de carburator niet aan dan zal bij een te arm mengsel of verkeerde voorontsteking motorschade ontstaan. Meest gekende zijn het gat in de zuiger of vastlopen. (zowel te vroeg als te laat geeft schade, een "save late ontsteking" is een leugen)

Lukraak de hoofdsproeier vergroten tot het inhouden weg is geeft in de meeste gevallen op andere plaatsen een te rijk mengsel. Word dit niet correct gecompenseerd dan krijgt de motor "bore wash". De oliefilm word steeds door de benzine weggewassen. Dit is de "stille killer". Zonder iets te merken is uw motor op 3 à 5000 km kompleet versleten (ja U leest het goed, max 5000 km).

De motorrem die gebruikt word is een waterrem. Deze zorgt voor een "echte" belasting. De motor dient lang genoeg "vastgehouden" te worden zodat de kop en temperatuur stabiliseert. Op geen enkele andere wijze kan er afgesteld worden. Vooral deellast is een groot werk. Testbanken die enkel "runs" maken met het gas vol open zullen weinig souplesse geven bij gewoon rijden. Testbanken van het "vliegwiel" type zonder rem zijn NIET bruikbaar voor het afstellen van carburatoren of injecties !!!!


Webdesign by e-SoftCell
Home Zoeken